zondag 7 december 2014

Iemant had (bijna) even Kerst op het landgoed

Finally, 6 december. De kerstboom kan erin. En dus togen we gisteren richting landgoed Maarsbergen. Nooit eerder geweest. Ik rijd er elke dag zo ongeveer langs en wist niet wat voor een prachtige panden er achter de bomen staan. Helemaal de juiste setting voor het kerstfeest. En voor het 'oogsten' van een kerstboom. Prachtexemplaren hadden ze, sommigen zelfs met dennenappeltjes erin. Maar helaas waren die bomen te hoog en te breed voor de woonkamer van mijn jaren 50 woning. Kijk, dat soort dingen weet ik. Ik heb misschien geen ruimtelijk inzicht, maar heb wel een bijzonder goed ontwikkeld gevoel voor maatgeving.


Afijn, de sfeer was helemaal juist, er waren vuurkorven en de grond van de stal was bedekt met dennentakjes waardoor het heerlijk geurde. Helemaal doordat de vlagen van glühwein en warme chocolademelk zich ermee vermengden. Het was fris lekker weer. Het zonnetje scheen. Er waren geitjes, schaapjes, een ezeltje, een pony, twee hondjes en een ongelooflijk irritante vrouw die eigenmondig de hele kerstsfeer aan flarden toeterde. Ongelooflijk hoe sommige mensen aan 20m2 ruimte om zich heen nog niet genoeg hebben. VIND JE DEZE MOOI?, aldus de vrouw tegen haar kind. NEE? O? WAAROM NIET? HIJ IS WAT GROOT HE?!! NOU, WAT IS IE GROOT. VEEL TE GROOT VOOR BIJ ONS. OOOOOHHHHH. DEZE IS MOOI, DEZE HEEFT EEN HELEBOEL DENNENAPPELS. VIND JE DEZE MOOI? O. EN DEZE DAN? EN DEZE? EN DEZE? Ondertussen kon ik mezelf niet horen denken en al helemaal niet horen wat R. graag aan me wilde vertellen. IK VIND DEZE MOOI! JIJ? JIJ OOK? PAST DIE NIET BIJ ONS IN HUIS? TUURLIJK WEL! HOE HOOG IS EEN PLAFOND, WEET IEMAND HOE HOOG EEN PLAFOND IS? WAT ZEGT U? O DAN PAST IE NIET. NOU WAT VIND JE DAN VAN DEZE? Overduidelijk was haar kind het ook zat dus die gaf als antwoord 'nee mam, deze vind ik niet mooi. Deze is te groen'. HAHA TE GROEN. MALLERD ZE ZIJN TOCH ALLEMAAL GROEN. Ja mevrouw, ze zijn allemaal groen. Uw kind heeft u net in de zeik gezet. Maar waarschijnlijk is dat volledig aan u voorbij gegaan. Zoals veel waarschijnlijk aan u voorbij gaat. In uw te luide eigen wereldje. Waar het te luid is om te horen wat anderen vinden, denken of willen. Ik wens u een gehorig kerstfeest toe.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten