- Waarom gaan die krengen zo vaak kapot?
- Waarom zijn ze zo duur?
- Waarom zijn ze zo moeilijk te vervangen in mijn Milka?
- Waarom irriteer ik me zo aan die mensen die de blijkbaar onbedwingbare behoefte hebben mij er op te wijzen dat er een koplamp stuk is.
Deze laatste vraag is eigenlijk de meest prangende vraag. En is eigenlijk ook de enige vraag waar ik zelf een antwoord op kan verzinnen waarvan ik redelijkerwijs kan inschatten dat ie klopt. Het is namelijk míjn irritatie en daar mag je iedere uitleg aan geven die je past. Vind ik.
Maar goed, u kent mij misschien een beetje en dus weet u dat ik voor het overzicht graag begin bij vraag 1.
Ik denk dat het antwoord op die vraag is dat de industrie gestopt is met het doorontwikkelen van een meer schokbestendige lamp toen ze ontdekten dat de levensduur blijkbaar als acceptabel ervaren werd.
Dan nu naar vraag 2. Ik denk dat het antwoord op die vraag is dat de industrie weliswaar doorgegaan is het met verlagen van de kosten van de productie, maar successen daarin niet heeft 'onberekend' aan de klant toen ze ontdekten dat de geldende prijs blijkbaar als acceptabel ervaren werd. Geholpen door het feit dat je een uitgave als deze weliswaar enigszins kunt uitstellen, maar niet kunt afstellen.
Vraag 3. Daar vermoed ik een zeker vooroordeel richting de vrouw achter of een complot. Maar laat ik het houden bij het vooroordeel. Mijn Milka is een vrouwenauto. Het is niet anders en ik schaam me er niet voor. Het is wat het is. Neem daarbij dat vrouwen bij mannen bekend staan om hun a-technische levenshouding. Of dat terecht is of niet en of ik daar vragen bij heb of niet, laat ik nu voor wat het is. Onzin.
Degen die de auto heeft ontworpen heeft waarschijnlijk de volgende redenering gevolgd: wat doet een vrouw als haar koplamp kapot is -> dan gaat ze naar de garage -> hoeveel tijd ga ik steken in het toegankelijk maken van de koplamp -> gegeven de vorige vraag met bijbehoren enig juiste antwoord -> geen.
Degen die de auto heeft ontworpen heeft waarschijnlijk de volgende redenering gevolgd: wat doet een vrouw als haar koplamp kapot is -> dan gaat ze naar de garage -> hoeveel tijd ga ik steken in het toegankelijk maken van de koplamp -> gegeven de vorige vraag met bijbehoren enig juiste antwoord -> geen.
Hence, ik ga naar de garage als mijn koplamp stuk is. En gezien het antwoord op vraag 1 is dat meerdere keren per jaar. Vaak ook twee keer vlak achter elkaar. Eerst voor rechts en dan voor links.
Maar weet u, dit is allemaal het ergste nog niet. Ik weet heus wel dat de koplampenindustrie geen patent heeft op het bedonderen van klanten en dat de wereld draait om geld. Zelfs in crisistijd. Accurater nog, júist in crisistijd.
Maar waar ik mijn hoofd echt niet omheen kan krijgen (en heus ik heb het geprobeerd), is die eindeloze stroom wereldverbeteraars die me tegemoet komt rijden. Bloedirritant. Als je niet goed oplet dan rijden ze nog tegen je op ook. In hun ijverige, kijk-eens-hoe-goed-ik-ben, speekselverspreidende gebaren. Houd je handen aan het stuur man. En kijk op de weg. Eerlijk, gisteren kwam ik de ergste tegen. Al slingerend en lichtendimmend kwam ie naar me toe rijden om bij het passeren één oog te verbergen achter zijn hand. En me met het andere oog veelbetekenend aan te kijken. Bijna dreigend. De mafketel. En het was nog het verkeerde oog ook. Op basis van zijn vriendelijk gedeelde informatie zou ik moeten concluderen dat het mijn linkerkoplamp was die het niet deed. Echt niet. Het is rechts. En uit pure recalcitrantie laat ik hem voorlopig niet maken ook.
Mmmm... (heel voorzichtig toontje). Zou het misschien gewoon aan je auto kunnen liggen? Ik heb in de bijna 6 jaar dat ik mijn Xantia heb, welgeteld 1 keer een kapot bolletje gehad. Vervangen is kinderspel. Je tandenpoetsen is meer werk.
BeantwoordenVerwijderenHad het met al mijn vorige auto's ook. Maar de Milka is de enige waarbij het vervangen van de lampen voor een drama is. Staan ze om bekend schijnt. Net als om niet zuinig rijden.
BeantwoordenVerwijderen