vrijdag 14 november 2014

Iemant weet heel goed hoe Kerst zou moeten zijn

Dit boompje heb ik van mijn zus gekregen. Mijn zus kent mij goed.
Onlangs deed ik een training. Onderdeel daarvan was de zou-moeten-zijn-oefening. Er werd een onderwerp geroepen en in tweetallen moest je om de beurt alle zou-moeten-zijns noemen die voor jou bij dat onderwerp horen. Een voorbeeld: huwelijk. Voor mij moet een huwelijk tussen twee mensen zijn. En liefdevol. En toen was ik ongeveer wel klaar. Nog een voorbeeld: school. Ik kwam geloof ik niet verder dan dat ik wel vond dat een school in een gebouw moest zijn. En leuk. En toen was ik zo ongeveer wel weer klaar. Je wisselde steeds van tweetal en elke gesprekspartner bleek veel beter te kunnen associëren dan ik.
Ik vond de oefening dus niet makkelijk. Blijkbaar ben ik fantasielozer dan ik dacht. Of heb ik gewoon niet zo heel veel op met hoe-dingen-zouden-moeten-zijn. Want als het het ene is, dan is het het andere niet. En je weet dan nooit wat je mist. Ik ben frequent gebruiker van de uitspraak dat er meerdere wegen naar Rome leiden. En dan vraag ik me gelijk af hoe het op een andere weg zou zijn.
Ik ben dus nogal veranderlijk.
Gelukkig kon ik de oefening nog enigszins met een goed gevoel afsluiten. Het laatste onderwerp was namelijk Kerst. En tja, over Kerst kan ik best het een en ander zeggen. Daar heb ik echt geen aansporing voor nodig. Ik weet best hoe Kerst zou-moeten-zijn. Zo was ook in het vorige logje al te lezen bij nutteloos feitje 5. Ik was dus klaar om los te gaan. Mijn gesprekspartner mocht echter beginnen. En die zei dat Kerst wit moet zijn. Ik was het hartgrondig met hem eens. En toen mocht ik. En ik zei dat Kerst ook best in pyjama zou moeten kunnen zijn. En toen was mijn gesprekspartner zo in verwarring, dat ie de resterende tijd van de oefening zichzelf opnieuw in elkaar aan het zetten was en er in mijn hoofd een lange file van Kerst-zou-moeten-zijns ontstond.

En dan nu mijn recente kerstaankopen.
Isn't she lovely?

Een oud kerstmannetje


Lourdes souvenir. Niet zo zeer Kerst, Maar stond op de kerstafdeling, dus telt.

Voor het betere kerstgevoel.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten