dinsdag 12 juni 2012

Iemant verbaast zich wel en niet

Mede ingegeven door het feit dat ik een Malle Sien in ontwikkeling ben en het feit dat als dat niet zo was geweest ik wellicht ook een verdomd goede makelaar zou zijn geweest of interior designer, heb ik me zojuist weer gestort in een geliefde bezigheid: huizensites doorspitten. Of ik nu wel of niet op zoek ben naar een nieuw huis, dit doe ik met enige regelmaat. Zo blijf je op de hoogte. Daarom weet ik nu dat er veel te koop staande huizen ook leegstaande huizen zijn. Bewoners zijn al naar elders vertrokken, het huis zielloos achterlatend. Soms al jaren wachtend op betere tijden. Zonder huizensites te bezoeken weten we allemaal dat het niet zo makkelijk is om je huis nu te verkopen. De mensen die het bord in hun tuin al in 2009 zetten en hun handtekening in 2012 nog steeds niet, weten waar ik het over heb. En wat ik dan dus niet zo goed begrijp en waarover ik me dus verbaas is de kwaliteit van best veel foto's. Seriously, waar Slaat Deze Foto Op? Zelfs als per ongeluk afgedrukte foto slaat ie nergens op. En je dan afvragen waarom er geen kijkers komen. We hebben het hier niet over mensen die gedacht hebben 'ik doe dit zelf wel even'. Nee hoor. Ze hebben een heuse makelaar in de arm genomen he. Het is schandalig.
En dan zitten er ook nog van die makelaar types tussen die denken de ze met een foto van een roos de boel wel opkrikken. En dat zou kunnen. Dat was een mogelijkheid geweest. Als door de overige foto's niet overduidelijk blijkt dat we het hier hebben over een smakeloos (ongeacht smaak) en zwaar verwaarloosd geheel. Waar zelfs een hele rozentuin met regenboog geen kleur aan kan geven.
En tja, wat moet je hier nou over zeggen? Een wonder? Want eerlijk, hoe krijg je het voor elkaar om de pot zo stralend wit te hebben en op de foto te zetten, terwijl op de bril een tierig welend oerwoud aan schimmels hoogtij viert. En als deze foto nou een uitzondering vormde op de andere zeer smaakvolle en uitnodigende ruimtes van dit pand, dan zou je je schouders wellicht ophalen en bellen voor een bezichtiging. Maar nee, het hele beeld kan niet anders dan de indruk geven dat je een voormalige hoerenkast op je scherm ziet. Een lege hoerenkast, die al drie jaar te koop staat. Hoe zou dat nou komen?
Nee, dan bezichtig je liever dit huis. Ook geen gangbaar plaatje waarmee mensen hun huizen te koop zetten. Maar je krijgt wel informatie. Deze mensen hebben bijvoorbeeld honden. Da's voor mij een pre. Dat betekent hopelijk dat buren gewend zijn aan honden en geen stekelhaar krijgen op het moment dat wij het pand zouden betrekken met onze twee vaste viervoeters en tijdelijke bezoekers voor de fotostudio. Verder is het de moeite waard om verdacht te zijn op sporen van rook, want het zou kunnen dat er een pakje sigaretten op tafel ligt. Maar een ding puzzelt me. Die mevrouw, past ze hier nou wel of niet? Lamp en vrouw matchen niet. Laptop en vrouw eigenlijk ook niet, maar blijkbaar toch. Woont ze hier of heeft ze de makelaar alleen maar binnengelaten? Het geheel ziet er wel huiselijk uit. Zal ik een afspraak maken?

1 opmerking:

  1. Treffend hoor en waar je al niet naar kijkt zeg. Je hebt echt je roeping gemist als huisverkoop-website-foto-styliste!!
    Fijn weekend E.

    BeantwoordenVerwijderen