zondag 21 februari 2010

Van iemant?

In de VT wonen van deze maand staat de zin 'Zittend op mijn terras, met mijn hoofd in de zon, kijken naar de koolmeesjes in mijn appelboom'. Wat mij opvalt is wat er in deze zin allemaal van iemand lijkt te zijn en wat niet. Mijn terras, mijn hoofd en mijn appelboom. De eerste twee snap ik nog, maar die laatste niet meer. Waarom wel mijn appelboom, maar dan niet mijn zon of mijn koolmeesje? Wat is er nu werkelijk van jou en wanneer? Als je er voor betaald hebt? Dat kan dan weer wel in het geval van de appelboom, maar niet van de zon en het koolmeesje. Dan is het weer logisch. Maar kan een boom echt van jou zijn? Die drang om te willen bepalen wat van jou is en wat niet schijnt iets te zijn waar de Chinezen zich erg om kunnen verbazen. Een aantal jaren geleden zaten we met vrienden bij de plaatselijke Chinees. Op tafel stond Hotpot, een soort Chinese fondue. Ons gehannes met de stokjes irriteerde de Chinese serveerster blijkbaar, zodat ze besloot het eten voor ons in de pan te doen en er weer uit te halen. Inmiddels had vriend H. al ontdekt wat hij niet lekker vond. Toen de serveerster heel behulpzaam net datgene op zijn bord legde wat hij niet liever niet wilde, dacht hij het heel slim op te lossen door te zeggen 'Uhm, die is niet van mij'. 'Jullie Hollanders ook, staat je naam er op of zo? Van mij, van jou, mopperde de serveerster op niet al te vriendelijke toon.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten