zondag 5 februari 2012

Iemant loopt van de ene verslaving in de andere


De afgelopen maanden heeft een groot deel van mijn avonden in het teken gestaan van The Soprano's. De complete serie hebben we geleend van vrienden. Waarvoor onze dank. Ten tijde dat de serie op televisie kwam heb ik hem volledig gemist. Althans, een scene kwam me bekend voor, die heb ik mogelijk al eens gezien zonder te weten waar ik naar keek. Afijn, de serie is goed. Heel vreemd om te merken hoe snel je sympathie kunt opbrengen voor een psychopaat en bijna klakkeloos mee kunt in de reden van represailles; 'had ie inderdaad maar moeten betalen, dat was tenslotte de afspraak'. Als de bewuste persoon zichzelf beschrijft als 'a nice guy' of 'a decent person' frons je niet eens je wenkbrauwen, maar denk je 'underneath it all, he indeed is'. Maf. Maar misschien, sorry het gaat wat filosofisch worden, is het allemaal helemaal niet zo gek. En zijn we underneath inderdaad allemaal heel decent. Er zitten immers altijd meerdere kanten aan een verhaal of persoon. Een film over de Tweede Wereldoorlog bezien vanuit een geallieerde of een film vanuit een Duitse soldaat levert bij mij dan ook altijd heel tegenstrijdige standpunten op. Overigens, en nu ga ik weer helemaal een andere kant op, verbaas ik me altijd over de uitspraak (van rechters, advocaten of OM) dat van een of ander persoon die zojuist een ernstige misdaad heeft gepleegd nog vastgesteld moet worden of ie normaal is of dat hij een stoornis heeft. De daad an sich lijkt me die vraag dan altijd al beantwoord te hebben. Het zou toch eng worden als normale mensen in staat zijn tot gruwelijkheden van buitengewone proportie. Afijn, ik dwaal ontzettend af. Overigens bleek aan mijn begrip en sympathie voor T.S. ook een grens te zitten. Zijn nare trekjes kregen gaandeweg de serie de overhand en dus is het maar goed ook dat de boel is afgelopen. Overigens laat het einde nogal wat open. Ik ben van de Hollywood-kant. Dus wat mij betreft was dit het begin van de rest van  hun leven. De zwartgalligen onder ons hangen echter de overtuiging aan dat dit het einde was en T. eindelijk antwoord kreeg op de vraag of het hel of hemel zou worden. Maar goed, daags na het afsluiten van de Soprano-periode ging ik me eens verdiepen in Pinterest. En man, da's leuk. Er komt een verslaving op. Ik ga hier niet uitleggen wat het is, mocht je het niet weten kijk dan maar op hun site. En als je het dan begrepen hebt, meld je dan aan. Dan kunnen we elkaar ook daar volgen. Leuk hoor. Mij vind je hier. Het is er nog wat kaal, maar daar zal vast verandering in komen.

1 opmerking:

  1. Ik heb je toegevoegd, hè. Ik zit daar namelijk al een jaar te wachten tot de bekenden komen. De ergste verslaving is voorbij, maar het blijft een lollige site.

    BeantwoordenVerwijderen