woensdag 15 februari 2012

Is er dan nog kans dat iemant toch een goede huisvrouw wordt?

Mensen, ik had een plan voor vandaag. Allereerst deed ik een wasje, dan ging ik mijn, in de kringloop gevonden, Unox worsten vitrinekastje voor de laatste ronde wit schilderen, dan ging ik naar de kringloop, waarna ik naar boven zou vertrekken met stofzuiger en ander schoonmaakspul, om vervolgens een stukje te schrijven (niet dit stukje trouwens) en de rekeningen te betalen. Dat plan liep anders. Allereerst deed ik een wasje, so far so good. Toen week ik af mijn plan door eerst naar de kringloop te gaan en daar ging het fout. Gevolg is dat het nu half twee geweest is en ik met mijn lijstje niet verder ben dan was en kringloop. Maar zo gaat het leven he. Dat leeft gewoon door, zonder zich iets aan te trekken van een of ander plan. Dat had John Lennon al eens gezegd meen ik. En ik vind het wel best zo. Het is mijn vrije dag hoor. Vier dagen in de week sta ik ter beschikking van Het Plan. Drie dagen niet. Klaar. Uit. En Over. En dan nu over naar de kringloopvondst van deze week: The Everyday Reference Library uit 1954. Een geweldig in leer gebonden boek met antwoord op zo ongeveer alles in het leven waar je maar een vraag over zou hebben. Om een boek als dit samen te stellen moet je toch een of andere overmatige drang tot ordenen en overzicht hebben. Ik neem u even mee door de inhoudsopgave:

Part one Usable Information for Your Home (vooral dat usable, da's fijn he om vooraf te weten)

  • Choosing and Planning a Home
  • Essential Facts About Building a House
  • Furnishing and Decorating the Home
  • Care and Repair of the House (let u even op dat we hier tot nu toe subtiel wisselen tussen house en home)
  • Practical Pointers on Household Management
  • Cooking, Foods, and Nutrition
  • Canning, Freezing, and Storing Foods
  • Sewing, Textiles, and Clothing
  • Knitting and Crocheting Useful Articles
  • Marriage and Family Relationships
  • Home Medical Guide, First Aid, and Child Care
  • Practical Guide for Home Gardening
  • Choosing and Caring for Household Pets
  • Succesful Operation of a Small Farm
  • Consumers's Guide and Useful Formulas 

Part two Usable Information About Business

  • Practical Guidance in Choosing a Career
  • Shorthand, Typewriting, and Clerical Skills
  • Business English and Effective Speaking
  • How to Write Good Business Letters
  • Practical Arithmetic for Business Uses
  • Guide to Bookkeeping and Accounting
  • Business Ownership and Business Finance
  • Business Organization and Operation
  • Merchandising and Selling
  • Advertising and Business Promotion
  • A Layman's Guide to Business Law (onderverdeeld in nog heel wat hoofdstukken, maar die bespaar ik u en mezelf trouwens ook)
  • Geographical Facts and Population Figures
  • Useful Business Facts and Figures
Part three (bear with me, bear with me)  Usable Information for Self-improvement and Recreation
  • Personality Development and Beaty Aids
  • Etiquette and Social Correspondence
  • Parties and Party Games for Children and Adults
  • Easy Lessons in Social Dancing
  • Indoor Games and How to Play Them
  • Sports and Outdoor Activities
  • Travel and Vacation Guide
  • Field Guides for Nature Study
  • Popular Hobbies for Beginners
  • Arts and Crafts for Beginners
  • Club Membership and Parliamentery Law
  • First Names and Their Meanings
We tellen 1634 pagina's. Ik geloof dat ik alleen nog iets zou verwachten op het gebied van geestelijk welbevinden in een dergelijk boek, maar we hebben het natuurlijk wel over 1954. Naast heel, heel veel tekst bevat het boek ook tekeningen en foto's. Geweldige foto's. Kijk maar mee.
En het voorwoord beslaat 3,5 pagina's met uitleg hoe het boek te gebruiken (gewoon systematisch doorlezen of naslaan in tijden van nood bijvoorbeeld) en ook een verantwoording aan de lezer: hier ligt niet zomaar iets voor u, alles is nieuw geschreven en gecontroleerd door experts en vanuit gezag geschreven. Dat is een opluchting. Zit ik alleen nog even met de vraag waarom ik over het ene onderwerp useful information aangereikt krijg en daarover bij andere onderwerpen niets zie staan. Zet ik er toch gelijk een vraagteken bij. Dat heb ik trouwens ook met gerechten op de menukaart waar geen 'vers' bij staat, als het bij een ander gerecht wel staat. 
Maar alles wel, de komende tijd zult u nog wel een en ander van mij meekrijgen uit dit boek. Ik ben van plan er voorlopig maar eens gebruik van te maken bij alle vraagstukken die me bezig houden. Spreekt me meer aan dan systematisch doornemen. Mocht u zelf met iets zitten waarvan u denkt dat er wel eens useful raad in dit boek kan staan, schroom niet, ik wil best wel even voor u kijken. Kijk ik zelf alvast even of ik nog iets op kan steken van Household Management.

P.s.: de naam (J.A.F.C. Marckmann) die u op de cover ziet staan is niet de auteur. Maar degene die het boek voor zijn verjaardag heeft gekregen van J.H. Besser met de felicitatie 'Happy Birthday' (gegraveerd op de achterzijde). Even goochelen en laat ik nou toch een en ander vinden van deze persoon. Zo heeft hij een landhuis laten bouwen in Driebergen in de periode 1949-1950. Wel jammer dat hij dit boek toen nog niet had. Was vast van pas gekomen. Later heeft hij nog een huis laten bouwen in Park Biltse Duinen. Wellicht heeft het boek toen goede diensten bewezen. En in het Utrechts Archief vind ik een foto bij een krantenartikel over de bouw van Hoog Catharijne.  En nu weet ik niet of ik het wel leuk vind, dat ik dat allemaal weet. Voelt een beetje voyeuristisch. Of zo. Maar het levert ook weer nieuwe vragen op. Waarop ik natuurlijk noooooit een antwoord krijg. Zoals 'wie was J.H. Besser? Kwam ie uit de United States of America? Hoe kenden ze elkaar?' De sporen van gebruik doen vermoeden dat het boek inderdaad useful was, maar voor wie? Voor Marckmann zelf, voor zijn vrouw, voor het hele gezin? Was dit boek in die tijd een upperclass boek of was dit alleen een upperclass uitgave? Herkenden ze zichzelf in de gezinnen op de foto's uit het boek of juist niet? Hadden ze een hond? (ik denk het wel, als ik Cloony zo enthousiast het boek zie besnuffelen). Hebben ze dit boek gebruikt om een hond uit te zoeken? Zouden ze...... o, ja, sorry, ik sla geloof ik nogal door. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten